The M.U.S.I.C. Adventure Model
Muziek is emotie. Het vertelt een verhaal zonder woorden. Het vervoert je, het neemt je mee. Het is dwingend en speels. Magisch en doeltreffend en soms wazig en ongrijpbaar.
Het kan overweldigend zijn. Zo overweldigend dat je soms niet weet waar je moet beginnen. En dat is wat ik merkte op basisscholen. De intentie om muziek te geven is er wel maar de “hoe” ontbreekt.
Daarom bedacht ik The M.U.S.I.C. Adventure Model. Een systeem dat je in 5 stappen op weg helpt in de wondere wereld van muziek want zeg nou zelf:
“Het zou toch zonde zijn om dit avontuur niet aan te gaan?”
Hoe te beginnen?
Ik hou zelf enorm van muziek maar speel zelf helemaal geen instrument
Bovenstaande quote heb ik al tientallen malen gehoord en wordt vaak als excuus gebruikt om geen muziekles te geven. Zonde, want je hoeft helemaal geen instrument te kunnen spelen om muziekles te geven. Ik geloof dat dat de grootste misopvatting is die er heerst op het gebied van muziekeducatie. En zo zijn er nog meerdere. Het is daarom belangrijk om eerst te kijken naar welke overtuigingen jij hebt over muziek. Met andere woorden met welke Mindset ga jij de muziekles in?
Kracht van muziek
Muziek wordt nauwelijks meer op de PABO gegeven. Dus ben je afhankelijk van je eigen ervaring op het gebied van muziek. Heb je zelf muziekles gehad? Gefeliciteerd! Dan weet je in ieder geval al iets. Maar als je dat niet hebt. Waar ga je dan beginnen?
Nogmaals: ik geloof dat muziekles meer is dan instrumenten bespelen. Het luisteren naar muziek kan bijvoorbeeld iedereen en is iets wat we dagelijks doen. Maar hoe beleven we die muziek? Nou, dat kan per persoon verschillen. Het is daarom belangrijk dat we begrijpen (Understanding) wat muziek is en op welke verschillende manieren jij het kan toepassen.
De juiste aanpak
Als leerkracht weet je dat elke leerling anders is. Er zijn verschillende leerstijlen, diverse talenten en allerlei externe factoren die invloed hebben op het leerproces. Dat geldt voor jullie net zo. Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden. En de ene weg past beter bij je dan de andere. Met andere woorden, we zullen samen een strategie moeten bedenken die het best bij jou aansluit.
Muziekles geven
De volgende stap is de belangrijkste. Zonder dit gebeurt er namelijk niets. Al heb je de goede mindset te pakken, begrijp je wat er mogelijk is met muziek en is er een passende strategie toegepast. Uiteindelijk draait het toch allemaal om het geven van die muziekles. Hoe gebruik je de eerste 3 stappen in je muziekles? Waar moet een muziekles aan voldoen? En hoe pak je dat in godsnaam aan?
Terechte vragen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat je weet hoe je bovenstaande kennis moet implementeren.
Afsluiting
Uiteindelijk blijven we gedurende de M.U.S.I.C Adventure Model © constant observeren en evalueren om het gewenste doel te bereiken. Als dat dan lukt dan mogen we dat uiteraard vieren en bevestigen. Precies daarom sluiten we de boel af met een certificaat. Een bevestiging dat jij de methode beheerst en muziekles kan geven die bij jou past.